donderdag 14 januari 2016

Zuurdesem Pancakes (Amerikaanse Pannenkoekjes)


Deze pannenkoekjes zijn ideaal om te maken met een restje geactiveerd desem. Voor veel recepten voor desempannenkoeken moet je de avond van te voren al een begin maken met je beslag. Maar als ik in de mood ben voor pannenkoeken, dan wil ik ze NU METEEN! Dit is een Amerikaans recept voor pancakes dat ik geveganiseerd heb en dat je binnen no-time een stapeltje van 4 ongelofelijk lekkere, bijna wafelachtige pancakes oplevert. Ik werk met Amerikaanse maten, dat betekent dus met cups en spoons. De mijne heb ik van de Flying Tiger en de Dille & Kamille, maar je kunt ze ook online kopen en het zou me niks verbazen als de Action, Blokker of Hema ze ook heeft.


Zuurdesem Pancakes

Benodigd voor 4 stuks:

  • 1/2 cup geactiveerd desem, 100% hydratatie
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 snufje zout
  • 1 tbsp zonnebloemolie
  • 1 tsp water
  • 1/4 tsp baking soda
  • maatbeker
  • garde
  • koekenpan en olie om in te bakken

Werkwijze:

  1. Zorg ervoor dat je geactiveerd desem hebt. Dit moet je dus nog wel de avond van tevoren klaarmaken. Als je al desem hebt, moet je dit toch iedere week doen, dus het is geen extra werk. Je kunt deze pannenkoeken dus prima maken van het restje desem wat je overhoudt en anders weg zou moeten gooien. Hier vind je mijn recept om desem te maken en te voeren. Ik voer mijn desem met 100% hydratatie.
  2. Roer de vanillesuiker, zout en olie door je desem. Meng in een los bakje het water en de baking soda.
  3. Zet een pan met een beetje olie op middelhoog vuur en laat deze goed warm worden. Als je je spatel in de pan doet, moet de olie belletjes erom heen gaan vormen.
  4. Terwijl de pan opwarmt, gooi je het water/baking soda-mengsel bij je desem-mengsel. Even kort roeren en dan niet meer aanzitten. De soda moet even tijd en rust krijgen om in te werken.
  5. Giet als je pan warm genoeg is, 4 kleine hoopjes beslag in de pan.
  6. Bak de pannenkoekjes aan beide kanten goudbruin en dien op met ahorn-siroop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten