maandag 24 november 2014

MIJN FAVORIETE SPICY POMPOENSOEP


Vanaf het moment dat de blaadjes beginnen te vallen, krijg ik een enorme trek in pompoensoep. Mijn vader maakt altijd heel lekkere soep met als (nu niet meer zo) geheim ingrediënt: gember. Gember zorgt net voor een beetje extra pit. Bij mijn ouders eten we de soep als hoofdmaaltijd 's avonds, maar zelf ben ik dol op een kommetje soep bij de lunch of als voorgerecht bij het avondeten. Zo weet ik zeker dat ik voldoende groente binnen krijg!

Ik maak mijn pompoensoep al jaren een beetje op dezelfde manier, gebaseerd op het recept van mijn vader en op recepten uit kookboeken (waarvan ik allang niet meer weet welke). Het grappige is dat de Groene Meisjes een recept op hun site hebben staan wat ontzettend lijkt op de mijne!

Ingrediënten

1 kleine pompoen (ik gebruik graag flespompoen, maar de gewone oranje is ook prima)
1 winterwortel
1 ui
1 teentje knoflook
1 rode peper
1 duimlengte gember
1 eetlepel kerriepoeder
1 blikje kokosmelk
1 liter water
2 blokjes groentebouillon.
zout, peper, citroen/limoensap, pompoenpitten en (kokos)olie

1. Verwijder de pitten en het dradige vruchtvlees uit de pompoen en snijd de pompoen (met schil), wortel en ui in stukken. Snijd de peper doormidden en verwijder met een lepeltje uit één helft de pitjes en zaadlijsten. Snijd de peper, de gember en de knoflook in kleine stukjes.
2. Verwarm wat olie in een grote pan en bak alles wat je net gesneden hebt even aan op laag vuur. Ik doe dat zo'n 15 minuten.
3. Voeg het kerriepoeder toe en roer goed. Laat het groente/kerrie mengsel even bakken terwijl je het water kookt.
4. Voeg het water en de twee bouillon blokjes toe. Breng aan de kook en laat het geheel een kwartiertje koken.
5. Voeg het blikje kokosmelk toe en pureer de soep.
6. Proef en voeg zout, peper en citroen/limoensap naar smaak toe.
7. Serveer de soep met pompoenpitten (uit de winkel, niet uit de pompoen).

Eet smakelijk! Deze soep is door alle warme specerijen heerlijk op koude dagen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten